top of page

Sobra scene i siget

Oppdatert: 28. nov. 2023

Kulturhuset Avholdshjemmet ble reist av Ålesund Totalavholdsforening i 1906, og fram til Parken kulturhus sto ferdig i 1998, var huset byens hovedscene for sang og musikk. Teater og dans foregikk på Arbeideren. Bak den nygotiske fasaden med innslag av jugend, skjuler det seg en konsertsal som i sin tid ble lovprist av mesterpianisten Robert Levin.




Rommet er fortsatt kjent for å ha Nordvestlandets beste akustikk for klassisk musikk, noe som forklarer hvorfor det er et av Ålesund Kammermusikkfestivals foretrukne konsertlokaler. Edru Livsstil Ålesund har imidlertid et ønske om å tilby byen et enda bredere kulturuttrykk, og ikke minst vil lokallaget friste enda flere til å bruke og besøke byens eneste rusfrie kulturhus.

– I 2017 etablerte vi Sobra scene, sier lokallagsleder Torhild Rogne Emdal. – Med det grepet ønsket vi å gjøre kulturhusfunksjonen enda tydeligere for publikum, og ikke minst senke terskelen for å delta på arrangement hos oss. Selve huset og foretaket heter fortsatt Avholdshjemmet, og innenfor veggene finner vi Ålesund kommunes livssynsnøytrale seremonirom i første etasje, leiligheter på toppen og i midten Sobra scene.

Rikt tilbud

Å drive et kulturhus i en by med et så rikt kulturliv som i Ålesund, er en utfordring. Byen har konsertarrangører i toppklasse, og det er ingen hemmelighet at høyt aktivitetsnivå, sterke ressurser og høy kompetanse gjør det lettere å toppe kommunens og fylkets prioriteringslister for tilskudd og samarbeid.

For å møte konkurransen, og for å få fart på de grepene som skal til for å nå ut til et større publikum, ble Åsmund Kleivenes i august i fjor ansatt som kulturleder i en deltidsstilling. I sin tid som DNT – Edru Livsstils organisasjonskonsulent for Midt-Norge, var han medvirkende til flere arrangement og tiltak som lokallaget håpet skulle gi Sobra scene en sterkere posisjon i Ålesunds kulturliv.

– Ambisjonen min er å gjøre Sobra scene til et attraktivt og alkoholfritt kulturhus hvor alkohol ikke er et tema, sier Kleivenes. – Hit skal publikum komme utelukkende for å få en god kulturopplevelse, uten å bli forstyrret av andres – eller for den saks skyld – egen rus.

Leker ikke butikk

Tre av kravene Kleivenes stilte da han ble spurt om å ta jobben, var: innkjøp av et nytt og profesjonelt lydanlegg måtte prioriteres; mobile lyddempingstiltak måtte på plass snarest; en skikkelig og permanent bardisk måtte bygges innen kort tid.

– Konsertsalens akustikk er jo helt fantastisk, men den fungerer dårlig for rytmisk musikk. Skal vi kunne invitere inn profesjonelle artister og musikere fra andre genre enn klassisk og korsang, må klangen dempes, og lydanlegget må både egne seg for rommet og møte musikernes behov.

Men hvorfor bardisk? Kleivenes har ennå friskt i minne svaret han fikk fra Moldejazz sin festivalsjef, da han som nyansatt organisasjonskonsulent utfordret jazzfestivalen til å arrangere i det minste en ordinær konsert uten alkoholservering: "Publikum er ute etter en totalopplevelse".

– Jeg er for så vidt enig i det, men den "totalopplevelsen" kan vi gi publikum uten at det er alkohol i glassene. Det betinger imidlertid at drikken vi tilbyr er av høy kvalitet, og at den selges og serveres på en profesjonell måte. Vi skal vise publikum at alkoholfritt ikke er ensbetydende med Pepsi Max og Nora Eplemost, og at vi ikke er et hvilket som helst forsamlingslokale hvor vi sporadisk arrangerer konserter og har servering fra klappbord. Skal vi bli tatt på alvor av et kresent publikum som kan velge og vrake i Ålesunds rike kulturtilbud, må vi framstå som profesjonelle.

Kravstort publikum

Kleivenes får støtte av kokk, bartender og gründer Fredrik Ulla Staurset. Til daglig driver han Alnes fyr og opplevelsessenter utenfor Ålesund, men finner likevel tid til hjelpe til med å få det nye barkonseptet på plass. Da han drev vegansk restaurant i byen, la han stor vekt på at den alkoholfrie drikken skulle være av ypperste kvalitet. Overfor gjestene omtalte han heller aldri drikken som alkoholfri; hans anbefalinger gikk utelukkende på hvilken drikke som passet til hvilken rett og til hvilken bruk. Dermed satt gjestene igjen med opplevelsen av å ha fått smake genuint god og spennende drikke, og ikke en reserveløsning. Kvaliteten til tross; det var vanskelig å drive vegansk restaurant i en liten by som Ålesund. – Utelivspublikumet kan være krevende å forholde seg til. De har så mange preferanser, og en del av dem er livredde for å bli koblet til verdier, holdninger eller annet de ikke kan eller vil stå inne for. Jeg opplevde at folk ikke ville gå inn på restauranten min fordi de ikke ville bli stemplet som MDG-ere!

Denne problemstillingen er også Edru Livsstil Ålesund klar over, og da ny logo for Sobra scene skulle utformes i vinter, var lokallagsstyret klar på at den ikke skulle inneholde elementer fra organisasjonens logo. Kleivenes forklarer:

– Målgruppa vår er ikke først og fremst organisasjonsmedlemmer eller andre avholdsfolk som vil treffe meningsfeller på en kulturkveld med lokallaget. Vi skal ha tak i publikummere som overhodet ikke kan tenke seg å gå på konsert, teater, litteraturkveld eller hva det skal være uten å få alkohol i glasset. For svært mange er det akkurat det som er den totalopplevelsen festivalsjefen i Molde siktet til. Skal vi nå ut til dem, må vi selge dem kulturhuset Sobra scene – ikke forsamlingslokalet til en avholdsorganisasjon. Vi ser at berøringsangsten brer om seg på så mange fronter i Norge for tiden, og den angsten spiller ikke på lag med oss.

Hver gjest teller

Med hovedfag i musikkvitenskap fra Universitetet i Oslo, et utall av spillejobber på ulike utesteder i løpet av de tjue åra han bodde i hovedstaden samt en billettkjøperfrekvens på 30–70 konserter i året siden tenårene, mener Kleivenes å ha kompetanse til å vite hva publikum ser etter.

– Vi skulle gjerne ha sett at det var annerledes, men vi er nødt til å følge med i tiden om vi skal få til dette. Når vi annonserer arrangementene våre på ulike flater, vil folk se at det er Sobra scene som står bak, og vi risikerer ikke å miste en betalende gjest bare fordi han eller hun ikke vil assosieres med en avholdsorganisasjon. Det har vi ikke råd til.

Som organisasjonskonsulent i perioden 2014–2019 søkte Kleivenes utallige støtteordninger om midler til lydutstyr og arrangement på huset, men han ble stort sett møtt av høna og egget-syndromet: I avslagene ble det vist til for lite relevant kulturaktivitet, en kulturaktivitet som ikke var mulig å planlegge i mangel på lydutstyr og arrangementsstøtte.

– I motsetning til de etablerte kulturaktørene i byen, de som får støtte til arrangement, har ikke vi mulighet til å gå i minus på billettsalget. Hver eneste solgte billett teller, og hver eneste publikummer som velger oss bort på grunn av den tåpelige berøringsangsten, bringer oss et skritt nærmere et underskudd. Man kan kanskje si at vi ikke får vervet mange nye medlemmer på denne måten, men vi lener oss på et av de etter min mening viktigste punktene i organisasjonens verdigrunnlag: å skape rusfrie møteplasser i lokalsamfunn spesielt.

Ting skjer

Veien har vært lang, men i år har ting løsnet for Edru Livsstil Ålesund og Sobra scene. Med støtte fra tilskuddsordningen Kulturrom har laget nå installert mobil, akustisk demping, og i starten av februar bevilget Edru Livsstil Molde penger til nytt og komplett lydanlegg.

– Vi er evig takknemlige for den rause gaven fra Molde! Den ble satt på sine første prøver i sommer, med de to internasjonalt bejublede jazzstjernene Ellen Andrea Wang og Marius Neset. De prøvene besto lydanlegget og lokalet med glans.

Ei høyere og dypere scene har også lenge stått på ønskelista, ei med lydisolasjon i gulvet og oppbevaringsplass for stoler. I vår bevilget Stiftelsen Kjell Holm penger til dette, og i sommer ble scena bygd – delvis på dugnad – etter Kleivenes sin skisse. Den nye scena har vogner til stolene, nisjer til basshøyttalerne, skap til lydutstyr og luker i bakkant hvor sceneteppet senkes ned når salens unike akustikk skal være uforstyrret.

Og som om ikke det var nok: Mens Ålesund Kammermusikkfestival gikk av stabelen i februar, satt Kleivenes og søkte etter ulike løsninger for handicaptilgang til konsertsalen. Sparebanken Møre hadde allerede lovet 50 000 kroner, men det var fortsatt langt igjen til den forespeilede kostnaden på 350 000 for en trappeheis. Samtidig mottok forumet Bypatrioten en e-post fra en rullestolbruker som syntes det var leit at han ikke fikk med seg festivalkonsertene på Sobra scene, hvorpå arrangøren svarte at det var visse konserter som ikke ville komme til sin rett på andre steder enn i akkurat den salen. Bypatriotens daglige leder, Trine Klemetsen, tok kontakt og ba om et møte. Kanskje dette var noe næringslivet i Ålesund kunne bidra til?

– Knapt ei uke seinere troppet hun opp sammen med NRK og bankdirektøren, forteller Kleivenes. – Med en sjekk på ytterligere 350 000 kroner tok Sparebanken Møre på seg hele kostnaden for rullestolheisen. Og mer til. Helt fantastisk! Med full adgang for funksjonshemmede kan vi nå endelig si at Sobra scene er et 100 % inkluderende kulturhus.


Lenke til konsertklipp (Ellen Andrea Wang – Closeness): https://www.facebook.com/sobrascene/videos/543074171118964

bottom of page