Alkohol lett tilgjengelig for unge gjennom sosiale medier og sprittaxier

En av fire unge under 18 som har fått kjøpt alkohol, har fått tak i det gjennom sosiale medier, ifølge en undersøkelse Opinion har utført for Actis.
snapchat-2480959_1280
Alkohol er lett tilgjengelig i sosiale medier, blant annet gjennom lukkede grupper på Facebook.

1000 ungdommer mellom 15 – 20 år deltok i undersøkelsen, som handlet om hvor de kjøper alkohol. Av disse oppga 34 prosent at de har fått kjøpe alkohol før de fylte 18 år, og 17 prosent har kjøpt alkohol fra såkalte «sprittaxier».

Les også: 1 av 3 butikker selger alkohol til mindreårige

– Både sosiale medier og sprittaxier handler om organisert kriminalitet som gjør sprit tilgjengelig for mindreårige. Det gis beskjeder, det er telefonnummer, meldinger, grupper. Det er mange måter dette formidles på. Men det er veldig lett tilgjengelig, forteller Mina Gerhardsen, generalsekretær i Actis, til TV2.

Undersøkelsen viser at sprittaxier finnes i hele landet, men at de er mest vanlige i Oslo. Her oppga hele 43 prosent at de har kjøpt alkohol fra sprittaxier.

Å handle hos disse selgerne kan være skadelig og direkte farlig, ettersom man ikke kan vite hva man faktisk kjøper – om det er smuglet merkevare eller noe helt annet. Det oppfordres derfor om å melde fra til politiet dersom man vet noe, for å få stoppet dette salget.

 

Kilder:
Actis
TV2